SÖK PÅ SIDAN

Kontakta fagersta kommun

Postadress:
Fagersta kommun
737 80 Fagersta

Telefon:

0223-440 00

Fax:

0223-171 01

Öppettider:

7.30-12.00 och 13.00-16.00

Besök oss:

Norbergsvägen 19 
737 80 ­Fagersta

Hälso- och styrkespår


Nu har alla fagerstabor tillgång till ett nytt hjälpmedel för att skaffa sig bättre kondition.

Hälsospåret är ett enkelt verktyg för att testa och hålla koll på konditionen. Det är en smart och enkel hjälp till självhjälp, kan man säga. Och det är bättre än det gamla vanliga testet med motionscykel, som dessutom kräver hjälp av andra.

Här behöver du bara veta din längd, vikt och ålder. Sen tar du med dig en klocka med sekundvisare. Så åker du ner till Eskiln. Där läser du först av ditt BMI* i en tabell på den stora anslagstavlan. Därefter går du så snabbt du kan en sträcka på en kilometer om du är otränad. Om du är vältränad springer du i lagom takt runt Eskiln, en sträcka på 2,5 kilometer. Du tar tiden noggrant och läser sedan av ditt resultat i förhållande till din ålder och ditt kön på nästa tabell. Sedan vet du hur du ligger till och kan för varje gång du kommer ner till Eskiln läsa av ditt nya resultat och på så sätt sporra dig själv till bättre värden.

Det fiffiga med Hälsospåret är att alla kan använda det. Både den som är helt otränad och den som är riktigt vältränad. Varje person har ju sina egna förutsättningar och "tävlar" så att säga bara med sig själv. Den som sedan tycker att han eller hon vill ha mera hjälp och stöd kan gå in på www.halsosparet.se.

Cirka 10.000 kronor har kommunen och landstinget satsat vardera i detta gemensamma projekt, som förstås har till syfte att stimulera kommuninvånarna att röra mer på sig för att få ett friskare liv. Målgruppen är framför allt de som inte motionerar idag.

Det gäller att hitta ett sätt att motionera som passar varje individ. Promenera är ett billigt och bra sätt att röra sig på och skaderisken är minimal. Så det optimala för en otränad person är rask gång där man även rör armarna, gärna med hjälp av stavar.

Visst måste du vara motiverad för att det ska ge ett ordentligt resultat. För om konditionen ska bli bättre krävs det att du tränar minst tre gånger i veckan – oavsett vad du gör. Träningen ska göra dig andfådd. Blir du det, ja då får du bättre kondition.

*BMI är en förkortning av engelskans Body Mass Index och visar förhållandet mellan din vikt och längd.
Det ger ett mått på om du är normalviktig, överviktig eller underviktig.


Skylt vid Eskilns hälsospår

Styrkespåret vid Eskiln

Styrkespåret är ett komplement till Hälsospåret för att du ska kunna variera din träning. Utmana dina arbetskamrater och vänner. Vid varje station finns möjlighet till styrketräning samt instruktioner och bilder som visar hur du kan använda dig av det material som finns.

Elljuset är tänt vid Eskiln alla kvällar från mörkrets inbrott till klockan 21.30

Motion är en färskvara. Vi håller oss friskare om vi tränar några gånger i veckan. Några fördelar med träning och motion är:

• ökad styrka och uthållighet
• bättre koordination och balans
• bättre ork i vardagen
• ökad smidighet och rörlighet
• förbättrad cirkulation
• bättre hållning
• ökad energiomsättning
• undviker övervikt
• minskar arbetsskador
• starkare skelett
• minskar risk för hjärt- och kärlsjukdomar
• förbättrad sömn
• glädje

Senast ändrad: 2017-01-05

Scrolla upp