SÖK PÅ SIDAN

Kontakta fagersta kommun

Postadress:

Fagersta kommun
737 80 Fagersta

Telefon:

0223-440 00

Fax:

0223-171 01

Öppettider:

08.00-12.00 och 13.00-16.30

Besök oss:

Norbergsvägen 19 
737 80 ­Fagersta

Samordnad individuell plan (SIP)

Samordnad individuell plan, SIP

Samordnad individuell plan, SIP, ska upprättas tillsammans med brukare om det finns behov av insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård när samordning bör genomföras.

Samordnad individuell plan är lagstadgad sedan 2010 i både HSL (3 f §) och SoL (2 kap. 7 §). Planen ska upprättas tillsammans med den person som har behov av insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård när insatserna behöver samordnas. Detta gäller oavsett personens ålder eller problem. Syftet med planen är att säkerställa samordning.

Samtycke - personen själv ska samtycka till att planen upprättas.

Delaktighet - personen själv ska vara delaktig och ha inflytande i arbetet.

Påbörjas utan dröjsmål - arbetet med planen ska påbörjas utan dröjsmål, det vill säga inom några dagar.

Kommunerna och landstinget i Västmanland gjorde 2011 en överenskommelse om samordnad individuell plan.

Vad är en samordnad individuell plan (SIP)?

En SIP är bra om du får stöd från flera olika instanser, till exempel all hälso- och sjukvård eller habiliteringsverksamhet som du får av landstinget, försörjningsstöd, hemsjukvård eller boendestöd som du får av kommunen. En SIP är en plan som gör det lättare för dig att påverka den hjälp du behöver och har rätt till. Den visar också vem som ansvarar för vad.

Du är själv med och bestämmer vad som ska stå i planen. Du kan till exempel skriva om vilka mål du har och vad du behöver i form av behandling, hjälpmedel och stöttning för att nå målen.

Vad gör jag om jag vill ha en SIP?

Ofta föreslår någon av de personer du har kontakt med inom landstinget eller kommunen att ni ska skriva en SIP. Du kan också föreslå det själv. Vill du inte ha någon SIP behöver du inte det. Om du säger nej ska du ändå få den vård och det stöd som du behöver.

Du väljer själv vem som ska vara samordnare av planen. Det kan till exempel vara din kontaktperson.

Vad händer sedan?

  1. När du har bestämt dig för att du vill ha en SIP börjar du med att välja vilka som ska vara med och göra planen. De personer du väljer ut träffar du på ett möte. Det är bra om alla verksamheter som ger dig stöd är med, men om du vill kan du välja bort vissa verksamheter. Du kan också bjuda in närstående, god man, Försäkringskassa, Arbetsförmedling och skola till mötet. Det är viktigt att alla som är med har förberett sig innan mötet.
  2. På mötet hjälps alla åt att skriva din samordnade individuella plan (SIP). Ni pratar om vad du vill och vad du behöver.
  3. En tid efter första mötet träffas alla igen. Då berättar du om hur det planerade stödet har fungerat och om samma mål fortfarande gäller. Om du tycker att någonting ska ändras säger du det. Om allt fungerar bra fortsätter ni använda din plan.
  4. Om du känner att du inte längre behöver din SIP kan du när som helst tala om det. Då avslutar du och dina kontakter arbetet med planen.

I den samordnade individuella planen kan du och verksamheterna skriva ner:

* Vilka behov du har i dag

* Vilka insatser i form av stöd och hjälp du kan få, vad insatserna har för mål och när de avslutas

* Vad verksamheterna ska göra för att ge dig rätt stöd och hjälp

* Vem som är huvudansvarig för den samordnade individuella planen och vem som ansvarar för vad

* Hur du och verksamheterna ska följa upp och utvärdera stödet du får och hur ofta ni ska göra det

* När ni ska avsluta samarbetet

Information om SIP

Information till allmänheten finns på 1177 Vårdguiden och där finns bland annat en informationsfilm som visar att SIP berör alla åldrar.

Det finns en broschyr, ”Samordnad individuell plan” om SIP som vänder sig till enskilde och beskriver dennes rättigheter.

Senast ändrad: 2016-10-14

Scrolla upp