Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Mindre än två veckor kvar att ansöka om direktstöd med anledning av afrikansk svinpest

2025-01-20

Den 3 december 2024 beslutade kommunstyrelsen i Fagersta att godkänna förslag på hantering av ersättningar till civilsamhället med anledning av utbrott av afrikansk svinpest.

Vildsvin som springer på en väg

Allmänna riktlinjer för stödet

Stödet kan ansökas av föreningar som:

  • Har sätesort i Fagersta kommun.
  • Bedriver verksamhet av ideell karaktär och är uppbyggd enligt i Sverige gällande demokratiska principer.
  • Bedrivit verksamhet minst ett år innan svinpestens utbrott, ska kunna styrkas med efterfrågan dokumentation.
  • Har drabbats ekonomiskt med anledning av restriktioner som infördes med anledning av afrikansk svinpest.

Direktstöd

Direktstöd kan ansökas för förlorade intäkter eller tillkommande kostnader som uppkommit med direkt anledning av de restriktioner som infördes i samband med den afrikanska svinpesten.

Ansökningar om direktstöd behandlas och beslutas vid välfärd- och servicenämndens sammanträde den 27 mars 2025.

Ansökan

Ansökan sker initialt via e-tjänst. Föreningar som ansöker om stödet kommer att bjudas in till ett möte med handläggare, där ansökan och omständigheter kommer att diskuteras.

För att ansökan ska behandlas, ska relevant dokumentation presenteras i ansökan som kan styrka de ekonomiska konsekvenserna för föreningen.

Ansökningsperiod

E-tjänsten för ansökan är öppen mellan 18 december 2024 till och med 31 januari 2025.

Ansökan – Direktstöd med anledning av afrikansk svinpest

Återhämtningsstöd

Återhämtningsstöd kan ansökas för insatser som medverkar till återhämtning av föreningens verksamhet över tid. Exempelvis kan det handla om att genomföra insatser som lockar tillbaka medlemmar eller andra intressenter som förlorades med anledning av den afrikanska svinpestens restriktioner.

Stödet kommer att kunna ansökas om årligen under perioden 2025–2027, för att medverka till återkommande insatser.

Ansökan om återhämtningsstöd ska innehålla en beskrivning av det förlorade värdet med anledning av svinpestens restriktioner samt konkreta åtgärder som planeras för framgent.

Ansökningar om återhämtningsstöd för år 2025, behandlas och beslutas vid välfärd- och servicenämndens sammanträde den 24 april 2025.

Ansökan

Ansökan sker via e-tjänst som öppnare senare i januari.

Ansökningsperiod

E-tjänsten för ansökan öppnar i januari. Mer information kommer.

Kontakta oss

Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Skicka e-post till forening@fagersta.se

Direktstöd

Direktstöd kan ansökas för förlorade intäkter eller tillkommande kostnader som uppkommit med direkt anledning av de restriktioner som infördes i samband med den afrikanska svinpesten.

Ansökningar om direktstöd behandlas och beslutas vid välfärd- och servicenämndens sammanträde den 27 mars 2025.

Ansökan

Ansökan sker initialt via e-tjänst. Föreningar som ansöker om stödet kommer att bjudas in till ett möte med handläggare, där ansökan och omständigheter kommer att diskuteras.

För att ansökan ska behandlas, ska relevant dokumentation presenteras i ansökan som kan styrka de ekonomiska konsekvenserna för föreningen.

Ansökningsperiod

E-tjänsten för ansökan är öppen mellan 18 december 2024 till och med 31 januari 2025.

Ansökan – Direktstöd med anledning av afrikansk svinpest

Återhämtningsstöd

Återhämtningsstöd kan ansökas om för insatser som medverkar till återhämtning av föreningens verksamhet över tid. Exempelvis kan det handla om att genomföra insatser som lockar tillbaka medlemmar eller andra intressenter som förlorades med anledning av den afrikanska svinpestens restriktioner.

Stödet kommer att kunna ansökas om årligen under perioden 2025–2027, för att medverka till återkommande insatser.

Ansökan om återhämtningsstöd ska innehålla en beskrivning av det förlorade värdet med anledning av svinpestens restriktioner samt konkreta åtgärder som planeras för framgent.

Ansökningar om återhämtningsstöd för år 2025, behandlas och beslutas vid välfärd- och servicenämndens sammanträde den 24 april 2025.

Ansökan

Ansökan sker via e-tjänst som öppnare senare i januari.

Ansökningsperiod

E-tjänsten för ansökan öppnar i januari. Mer information kommer.

Kontakta oss

Om du har frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Skicka e-post till forening@fagersta.se