Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Strategi för brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete 2024 - 2027

Här finns kommunens strategi för att förebygga brott och öka känslan av trygghet

Antagen av Kommunstyrelsen 2019-06-04

Inledning

Fagersta kommun bedriver ett brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbete baserat på samverkan, kunskap och systematik[1]. Struktur och arbetsmetoder är kopplade till evidens och kommunen följer nationella program inom området.

Kommunen använder nedanstående definition av brottsförebyggande som även är den definition som Brottsförebyggande rådet, polisen och SKR ställt sig bakom.

”Något som syftar till att förhindra att människor begår brott, genom att försöka påverka antingen vissa omständigheter i en situation där brott riskerar att ske, eller vissa personers benägenhet (motivation) att begå brott.” [2]

Kommunen använder vedertagen definition nedan av begreppet trygghet.

”Tryggheten är den känsla som utlöses när en individ tolkar en fysisk miljös utformning och användning genom att sinnesintryck kombineras med såväl egna erfarenheter som med andra individers och mediers beskrivningar av risker för att utsättas för brott eller hotfulla situationer.”[3]

[1] Vision 2030 och Agenda 2030

[2] Samverkansboken sid 94

[3] rapport Brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder Boverket 2021

Vårt förhållningssätt

Fagersta kommun strävar efter att i alla led arbeta kunskapsbaserat och i samverkan för att på bästa möjliga sätt motverka brott och skapa trygghet. Ett långsiktigt och metodiskt arbetssätt är grundläggande för ett fruktsamt brottförebyggande och trygghetsfrämjande arbete.

Det förebyggande arbetet är kopplat till risk och skyddsfaktorer samt är indelat i tre nivåer. Riskfaktorer ökar risken för tillexempel kriminalitet och skyddsfaktorer ökar motståndskraften däremot. Detta medför att risk och skyddsfaktorer är centrala begrepp i det brottsförebyggande arbetet. En universell nivå är insatser riktade till hela befolkningen, selektiv nivå är insatser riktade till utvald målgrupp och indikerad nivå är insatser som riktar sig till särskilt utvalda individer.

Det brottsförebyggande arbetet tar sin utgångspunkt i att skapa gemensamma lägesbilder och följande områden har definierats som betydelsefulla:

  • Hot och våld
  • Ordningsstörningar och otrygghet
  • Extremism och kriminella nätverk
  • Ungdomar och skolor
  • ANDTS – alkohol, narkotika, doping, tobak och spel om pengar

Syfte

Syftet med denna strategi att utveckla och förstärka det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet i Fagersta kommun. Strategin tydliggör ramar och riktning för det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet som utgår ifrån den lokala lägesbilden och identifierade åtgärder genomförs i samverkan.

Mål och indikatorer

Kommunens mål med det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet är att hela Fagersta ska vara en trygg plats att bo och vistas i. För att uppnå detta har följande fokusområden formulerats.:

Kommunen har ett gott samarbete med polisen

Indikator: Polisen ingår i Brå och EST, Samverkansöverenskommelse finns på plats, Medborgarlöften genomförs årligen, Polisen informerar på kommunens hemsida.

Kommunen leder och samordnar det brottsförebyggande arbetet

Indikator: Kommunövergripande samordnare finns, Lokalt Brå genomförs minst 4 gånger per år, Rutiner för lägesbildsarbete finns på plats och följs, Uppföljning genom årslägesbild och åtgärdsplan, Uppförljning och utvärdering sker genom samverkansmodellen.

God samverkan med myndigheter, civilsamhället, näringslivet

Indikator: Närvaro vid länsgemensamma forum, Kommunen initierar samverkansforum vid behov, Trygghetsvandringar genomförs årligen, Trygghetsråd med dagligvaruhandeln, Medborgardialog inom området.

Kunskapsbaserade metoder används

Indikator: Orsaksanalys, MVP-Mentors in violence prevention, EST- effektiv samverkan för trygghet, SIG- sociala insatsgrupper eller SSPF-skola, socialtjänst, polis, fritid, Risk och skyddsfaktorer, Polisens trygghetsundersökning

 

Arbetets organisering

Fagersta kommuns brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete är politiskt förankrat genom styrdokument och Medborgarlöften. Dessutom finns flera samverkansavtal och överenskommelser tecknade mellan politik och olika aktörer såsom tillexempel polis och dagligvaruhandel.

Fagersta kommuns lokala BRÅ samordnar det brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbetet. Här finns en strategisk och beslutande roll och i rådet finns representanter för kommunens verksamheter, polisen och Norra Västmanlands kommunalteknikförbund. Under Lokala BRÅ ligger EST- gruppen. Det är en operativ grupp med representation från Fagersta kommun, polis och kommunförbund. Deltagarna är operativt verksamma och fångar upp olika typer av händelser och aktiviteter som sker. EST-gruppen träffas varannan vecka och skapar gemensamma lägesbilder utifrån en mall (se bilaga) och framtagna rutiner. En sammanställning av lägesbilderna lämnas sedan vidare till Lokala BRÅ. Utöver detta deltar kommunen i länsgemensamma nätverk såsom Länsbrå och Lokalpolisområdes Brå samt av polisen initierad BoB grupp (barn och unga i organiserad brottslighet). Dessutom samordnar kommunen lokala nätverk kring olika fokusområden tillexempel trygghet i dagligvaruhandeln.

Arbetssätt och metoder

Samverkansöverenskommelse mellan Fagersta kommun och Lokalpolisområde Norra Västmanland

Syftet med denna överenskommelse är att skapa struktur och systematik i samverkan mellan kommun och polis och är ett gemensamt dokument som beskriver de områden som kommun och polis valt att samverka kring, samt en översikt av de forum som ska ligga till grund för samverkan.

Målet med överenskommelsen är att öka tryggheten och minska risken att utsättas för brott i Fagersta kommun samt att främja samverkan mellan Fagersta kommun och Lokalpolisområde Norra Västmanland.

Medborgarlöften:

Utöver samverkansöverenskommelsen tillkommer medborgarlöften som ett verktyg att hantera lokala problembilder och komma närmare medborgarna och synliggöra de önskemål som riktas mot polis och kommun avseende brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Medborgarlöften antas på årsbasis.

Fagersta kommun och polisen bär tillsammans ett ansvar för det brottsförebyggande och trygghetsfrämjande arbetet i kommunen. Genom undertecknande av Medborgarlöfte har polisen och kommunen kommit överens om att tillsammans verka för att minska brottsligheten och skapa ökad trygghet i Fagersta kommun. För att effektivisera detta och för att gemensamt arbeta mot aktuella och rätt saker används följande verktyg: Medborgarlöften, lägesbilder och orsaksanalyser.

Lägesbilder
Kommunens prioriteringskriterier baseras på arbetet med lägesbilder som genomförs på kontinuerlig basis. Arbetet sker både socialt och situationellt då insatser efter behov riktas till individ eller utifrån plats. Utifrån given mall arbetar vi med sex givna områden: Ordningsstörning och otrygghet, Hot och våld, Extremism och kriminella nätverk, Ungdomar och skolor, ANDT, Övrigt. Utifrån givna områden så är kommunens målsättning att i största möjliga grad använda universella insatser för så bred grupp som möjligt men vid behov kan insatserna smalnas av att fokusera på utvald grupp eller individ.

Fagersta kommuns brottsförebyggande råd (Lokala BRÅ) är styrgrupp i tillämpningen av lägesbilder. Arbetet sker på regelbunden basis från veckorapportering till kvartalsrapportering för att sedan sammanställas i en Årslägesbild. Årslägesbilden utgör grunden för nästa års Medborgarlöfte och åtgärdsplan. Där beslutas vad kommunen och polisen ska arbeta med kommande tidsperiod och det ska ske med en tydlig ansvarsfördelning. Detta för att förenkla återkoppling och för fortsatt effektiv inriktning för polisiärt och kommunalt ansvarsområde.

Orsaksanalyser

Baserat på lägesbilder, kartläggning och eventuellt fördjupad kartläggning beslutas om genomförande av orsaksanalys. Fagersta kommuns definition av orsaksanalys baseras på Nationella BRÅ och deras beskrivning:

En orsaksanalys är ett arbetssätt för att undersöka varför ett brottsproblem uppstår. Den görs genom att analysera vilka tänkbara faktorer som leder till att ett brott begås eller varför ett problem uppstår. Att göra en orsaksanalys innebär att undersöka olika omständigheter och förhållanden som leder till brottslighet. Syftet med att göra en orsaksanalys är att förstå varför problemet uppstår. Det innebär att identifiera de bakomliggande orsakerna för att därefter rikta rätt åtgärder mot orsakerna och på så sätt få effekt.[1]

Det verktyg som Fagersta kommun använder för att göra orsaksanalys är den handbok som Nationella BRÅ tagit fram, som finns på deras hemsida och heter: Orsaksanalys i lokalt brottsförebyggande arbete.

Operativ inriktning

Polisens arbetsmetod Operativa Inriktning innebär att lokalpolisområdets ledningsgrupp samlas och enas om vilken inriktning som skall prioriteras de kommande två veckorna. Det kan vara brottsfenomen, utpekade aktiva kriminella personer, utsatta platser o s v. [2] Kommunen kan anta en operativ inriktning utifrån den kvartalslägesbild som delges Brå. Den har samma konkreta prioritering och samma korta tidsperiod som polisen operativa inriktning.

Samverkansmodellen

Som arbetssätt är lägesbilder och medborgarlöften nära sammankopplade. Lägesbilder föregår medborgarlöften och utgör en grundpelare för framtagande av medborgarlöften. Lägesbilder och medborgarlöften är i sin tur delar av en samverkansmodell för det brottsförebyggande arbetet som har utvecklats av Brottsförebyggande rådet (Brå), Polismyndigheten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Samverkansmodellen kan beskrivas som ett kretslopp med fem steg i vilka arbetet initieras, planeras, genomförs och följs upp, för att sedan starta igen. De olika stegen är inte exakt avgränsade, och arbetet går inte alltid framåt steg för steg.

Uppföljning och utvärdering av insatser

Varje insats utvärderas och följs upp utifrån ovanstående nämnda material. Resultaten av respektive insats återkopplas till Brå och EST. Fagersta kommuns arbete följs upp genom utvalda nyckeltal baserat på brottsstatistik och trygghetsmätningar. Utifrån strategin sker framtagning av Årslägesbild under kvartal 4 som sedan utgör grunder för kommande års åtgärdsplan. Dessutom deltar kommunen årligen i Brottsförebyggande rådets enkät om kommunernas brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.

Kommunikation

Kommunen arbetar med en gemensam budskapsplattform för att ge en bred bild om det brotts och trygghetsskapande åtgärder som görs. Våra värdeord är: systematiskt, kunskapsbaserat, samverkan, långsiktigt. Kommunens olika kommunikationskanaler används för att informera om det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.


[1] (källa: Nationella BRÅ www.brå.se)

[2] Medborgarlöfte 2019

Sidansvarig: Annika Hedberg

Senast ändrad:

Var informationen till din hjälp?


Vill du ha återkoppling?




Test