Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Säker digital post

Vill du minska pappershögen och samtidigt hindra andra att komma åt din post? Nu kan du få din myndighetspost digitalt, istället för på papper. Det enda du behöver är e‑legitimation, t ex mobilt BankID och en digital brevlåda. När du har skaffat en digital brevlåda kan läsa posten på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.

Du bestämmer hur du vill ha din myndighetspost

Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha meddelanden säkert och digitalt istället som på papperspost. Längre ner kan du se vilka digitala brevlådor du kan välja mellan. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka meddelanden digitalt till dig.

När du skaffar en digital brevlåda kan du enkelt ta emot, läsa och samla din myndighetspost. Du kan läsa din post när som helst och var än du är. Oavsett vilken digital brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag.

Din digitala brevlåda är ett säkert alternativ då du loggar in med e-legitimation. Du kan även ge någon annan rätt att läsa och hantera posten. Och du vet att ingen obehörig kan komma åt den.

Se vilka du kan få digital post från

Skaffa en digital brevlåda

För att få din myndighetspost digitalt behöver du välja och skaffa en digital brevlåda. För att skaffa digital brevlåda behöver du ha e-legitimation.

DigimaileBoksKivraMin myndighetspost

När du skaffar en digital brevlåda godkänner du användarvillkoren för den digitala brevlåda du valt. Du godkänner också användarvillkoren för Mina meddelanden som är infrastrukturen för digital post.

Användarvillkor för Mina meddelanden

Säkert och enkelt

Säkerheten är högre än för vanlig e-post och papperspost. Vi skyddar all känslig information så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla de myndigheter som är anslutna till tjänsten.

Fördelarna med detta är att du kan ta del av din post oavsett var du befinner dig, och det är säkert i och med att du loggar in med din e-legitimation. Vi kommer också att få minskade kostnader för porto och hantering av pappersbreven, vilket sparar skattekronor.

Tjänsten är gratis och tillhandahålls av staten. Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att förvalta och utveckla tjänsten i samverkan med flera andra myndigheter.

Sidansvarig: Lena Bylund

Senast ändrad:

Var informationen till din hjälp?


Vill du ha återkoppling?



Test