Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn
Fagerstahallens byggnad beklädd med tegel och en stor skylt med texten Fagerstahallen, Aqua, pool och motion.

Träningspass

Här i Fagerstahallen kan vi erbjuda gruppträning som passar alla, oavsett nivå. Våra instruktörer leder pass för både otränade och vältränade.

FloatFit i stora bassängen

Våra träningspass

Vad är float fit?

Tycker du att armhävningar, benböj och plankan är relativt enkla övningar? Tänk dig då att du står på en guppande bräda i en pool och ska göra samma rörelser.
- Räkna med plask, vingel och en hel del skratt!

Starka ben är en fördel och du måste tycka det är okej att bli blöt, för alla trillar i. Det gäller att hitta sin tyngdpunkt och det är en utmaning! Allt är mycket svårare att göra på brädan än på land, samtidigt som du tränar både balans och bålstyrka. Det är en tuff men skonsam funktionell träning där du stärker musklerna. Genom att du hela tiden balanserar på brädan så tränar du även småmusklerna i knän och fötter.

Hur går det till?

Varje deltagare har en bräda som är speciellt framtagen för ändamålet. På ovansidan är ytan gjord så fötterna ska få ett bra grepp. Inuti är den fylld med luft som ska hålla ett visst tryck. Första utmaningen är att häva sig upp på mattan. Benen är minst sagt darriga när det är dags att försöka ställa sig upp.

Vattengymnastik är träningen för dig som slippa muskelslitage. Din kropp avlastas och du frigör energi till själva rörelsen. Att träna i vatten är minst lika effektivt som på land men mycket skonsammare mot kroppen. Du jobbar aktivt med din kropp och olika redskap med vattnet som motstånd.

Vem kan träna?

Äldre, yngre, överviktiga, motionärer, elitidrottsmän – alla kan träna optimalt i vatten, utifrån sina egna förutsättningar.

Vattenmotstånd, turbulens och vattentryck gör att du hela tiden måste balansera, stabilisera och jobba med kroppen mot flytkraften.

Vad kan tränas?

Balans, stabilitet, smidighetsträning, styrke- och konditionsträning fungerar utmärkt i vattnet. För att förstärka vattnets egenskaper kan redskap användas för att underlätta eller försvåra övningarna.

Tabata

Tabata är en intervall träning på djupt eller grunt vatten, där vi jobbar i block på 30 sekunder träning och 10 sekunder vila. Man jobbar igenom hela kroppen och som vanligt så jobbar man efter sin egen förmåga.

Cirkelträning i vattnet

Stationsträning med redskap i vattnet.

Cirkelträning är en form av gruppträning på olika stationer i gymmet. Du utför olika styrke- och konditionsövningar i tidsintervaller på de olika stationerna.

Du tränar flera gånger på de olika stationerna, givetvis med tid för att hämta andan och dricka vatten. Cirkelträning kräver ingen koordinationsförmåga och alla vikter anpassas efter deltagarens egna förutsättning. Gammal som ung, otränad eller vältränad - alla kan vara med!

Spinning är cykling i grupp tillsammans med en ledare. Du tränar på en spinncykel där du själv väljer och reglerar motståndet. Du bestämmer hur lätt eller svårt det blir för dig.

Passet ger dig en effektiv konditionsträning som tränar upp din kondition, uthållighet och styrka.

Nytt för höstterminen 2022 är passet som vi kallar Aqua challenge. Ett styrke- och konditionspass där vi blandar övningar på land och vatten med simning och redskap. Till exempel används våra float-fit brädor i delar av passet. Träningspasset är inne i simhallen.

Höstterminen 2022

Höstterminens träningspass kör igång från vecka 37. Här hittar du dagar och tider samt vilka pass vi just nu kan erbjuda. Vi kommer eventuellt utöka med fler pass senare under hösten.

Träningspass

Schema för våra träningspass

Dag

Tid

Pass


Onsdagar

11.00-11.45

Vattengymnastik

Drop-in

Torsdagar

19.00-20.00

Aqua challenge

Föranmälan

Fredagar

11.00-11.45

Vattengymnastik

Drop-in

Söndagar

16.15-17.00

Vattengymnastik

Drop-in

Föranmälan

Föranmälan kan du göra direkt i receptionen på telefon 0223-442 30. Varmt välkomna!