Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn
Fagerstahallens byggnad beklädd med tegel och en stor skylt med texten Fagerstahallen, Aqua, pool och motion.

Träningspass

Här i Fagerstahallen kan vi erbjuda gruppträning som passar alla, oavsett nivå. Våra instruktörer leder pass för både otränade och vältränade.

FloatFit i stora bassängen

Våra träningspass

Vad är float fit?

Tycker du att armhävningar, benböj och plankan är relativt enkla övningar? Tänk dig då att du står på en guppande bräda i en pool och ska göra samma rörelser.
- Räkna med plask, vingel och en hel del skratt!

Starka ben är en fördel och du måste tycka det är okej att bli blöt, för alla trillar i. Det gäller att hitta sin tyngdpunkt och det är en utmaning! Allt är mycket svårare att göra på brädan än på land, samtidigt som du tränar både balans och bålstyrka. Det är en tuff men skonsam funktionell träning där du stärker musklerna. Genom att du hela tiden balanserar på brädan så tränar du även småmusklerna i knän och fötter.

Hur går det till?

Varje deltagare har en bräda som är speciellt framtagen för ändamålet. På ovansidan är ytan gjord så fötterna ska få ett bra grepp. Inuti är den fylld med luft som ska hålla ett visst tryck. Första utmaningen är att häva sig upp på mattan. Benen är minst sagt darriga när det är dags att försöka ställa sig upp.

Vattengymnastik är träningen för dig som slippa muskelslitage. Din kropp avlastas och du frigör energi till själva rörelsen. Att träna i vatten är minst lika effektivt som på land men mycket skonsammare mot kroppen. Du jobbar aktivt med din kropp och olika redskap med vattnet som motstånd.

Vem kan träna?

Äldre, yngre, överviktiga, motionärer, elitidrottsmän – alla kan träna optimalt i vatten, utifrån sina egna förutsättningar.

Vattenmotstånd, turbulens och vattentryck gör att du hela tiden måste balansera, stabilisera och jobba med kroppen mot flytkraften.

Vad kan tränas?

Balans, stabilitet, smidighetsträning, styrke- och konditionsträning fungerar utmärkt i vattnet. För att förstärka vattnets egenskaper kan redskap användas för att underlätta eller försvåra övningarna.

Tabata

Tabata är en intervall träning på djupt eller grunt vatten, där vi jobbar i block på 30 sekunder träning och 10 sekunder vila. Man jobbar igenom hela kroppen och som vanligt så jobbar man efter sin egen förmåga.

Cirkelträning i vattnet

Stationsträning med redskap i vattnet.

Cirkelträning är en form av gruppträning på olika stationer i gymmet. Du utför olika styrke- och konditionsövningar i tidsintervaller på de olika stationerna.

Du tränar flera gånger på de olika stationerna, givetvis med tid för att hämta andan och dricka vatten. Cirkelträning kräver ingen koordinationsförmåga och alla vikter anpassas efter deltagarens egna förutsättning. Gammal som ung, otränad eller vältränad - alla kan vara med!

Spinning är cykling i grupp tillsammans med en ledare. Du tränar på en spinncykel där du själv väljer och reglerar motståndet. Du bestämmer hur lätt eller svårt det blir för dig.

Passet ger dig en effektiv konditionsträning som tränar upp din kondition, uthållighet och styrka.

Sommaren 2022

Under sommarperioden har vi både vattengymnastik och brädpass i stora bassängen utomhus. Observera att ändringar kan ske och att detta då förmedlas genom våra sociala medier.

Schemat för sommaren gäller från 23 maj till och med 28 augusti 2022.

Vattengymnastik - vardagar klockan 11.00-11.45 | Drop-in

Vecka 24-27

  • Fredag den 17 juni
  • Måndag den 20 juni och onsdag den 22 juni
  • Måndag den 27 juni, onsdag den 29 juni och fredag den 1 juli
  • Måndag den 4 juli, onsdag den 6 juli och fredag den 8 juli

Vecka 28-29

  • Måndag den 11 juli och fredag den 15 juli
  • Onsdag den 20 juli

Vecka 34

  • Måndag den 22 augusti, onsdag den 24 augusti och fredag den 26 augusti

Vattengymnastik - vardagar 17.00-17.45 och helger 15.00-15.45 | Föranmälan krävs

Vecka 24

  • Måndag den 13 juni och onsdag den 15 juni

Vecka 28-29

  • Söndag den 17 juli
  • Onsdag den 20 juli

Vecka 32-34

  • Måndag den 8 augusti
  • Lördag den 20 augusti och söndag den 21 augusti
  • Måndag den 22 augusti

Brädpass, Float-fit - vardagar 17.00-17.45 och helger 10.10-10.55 | Föranmälan krävs

Vecka 24

  • Tisdag den 14 juni och torsdag den 16 juni

Vecka 26

  • Lördag den 2 juli och söndag den 3 juli

Vecka 28-30

  • Lördag den 16 juli och söndag den 17 juli
  • Tisdag den 19 juli och torsdag den 21 juli
  • Lördag den 30 juli och söndag den 31 juli

Vecka 32-34

  • Tisdag den 2 augusti
  • Tisdag den 9 augusti
  • Onsdag den 17 augusti och lördag den 20 augusti
  • Tisdag den 23 augusti och torsdag den 25 augusti