Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn
Fagerstahallens byggnad. Röd tegelstensbyggnad. Med skylten Fagerstahallen på i gult. Blå himmel.

Träningspass

Här i Fagerstahallen kan vi erbjuda gruppträning som passar alla, oavsett nivå. Våra instruktörer leder pass för både otränade och vältränade.

FloatFit i stora bassängen

Våra träningspass

Vad är float fit?

Tycker du att armhävningar, benböj och plankan är relativt enkla övningar? Tänk dig då att du står på en guppande bräda i en pool och ska göra samma rörelser.
- Räkna med plask, vingel och en hel del skratt!

Starka ben är en fördel och du måste tycka det är okej att bli blöt, för alla trillar i. Det gäller att hitta sin tyngdpunkt och det är en utmaning! Allt är mycket svårare att göra på brädan än på land, samtidigt som du tränar både balans och bålstyrka. Det är en tuff men skonsam funktionell träning där du stärker musklerna. Genom att du hela tiden balanserar på brädan så tränar du även småmusklerna i knän och fötter.

Hur går det till?

Varje deltagare har en bräda som är speciellt framtagen för ändamålet. På ovansidan är ytan gjord så fötterna ska få ett bra grepp. Inuti är den fylld med luft som ska hålla ett visst tryck. Första utmaningen är att häva sig upp på mattan. Benen är minst sagt darriga när det är dags att försöka ställa sig upp.

Vattengymnastik är träningen för dig som slippa muskelslitage. Din kropp avlastas och du frigör energi till själva rörelsen. Att träna i vatten är minst lika effektivt som på land men mycket skonsammare mot kroppen. Du jobbar aktivt med din kropp och olika redskap med vattnet som motstånd.

Vem kan träna?

Äldre, yngre, överviktiga, motionärer, elitidrottsmän – alla kan träna optimalt i vatten, utifrån sina egna förutsättningar.

Vattenmotstånd, turbulens och vattentryck gör att du hela tiden måste balansera, stabilisera och jobba med kroppen mot flytkraften.

Vad kan tränas?

Balans, stabilitet, smidighetsträning, styrke- och konditionsträning fungerar utmärkt i vattnet. För att förstärka vattnets egenskaper kan redskap användas för att underlätta eller försvåra övningarna.

Tabata

Tabata är en intervall träning på djupt eller grunt vatten, där vi jobbar i block på 30 sekunder träning och 10 sekunder vila. Man jobbar igenom hela kroppen och som vanligt så jobbar man efter sin egen förmåga.

Cirkelträning i vattnet

Stationsträning med redskap i vattnet.

Cirkelträning är en form av gruppträning på olika stationer i gymmet. Du utför olika styrke- och konditionsövningar i tidsintervaller på de olika stationerna.

Du tränar flera gånger på de olika stationerna, givetvis med tid för att hämta andan och dricka vatten. Cirkelträning kräver ingen koordinationsförmåga och alla vikter anpassas efter deltagarens egna förutsättning. Gammal som ung, otränad eller vältränad - alla kan vara med!

Spinning är cykling i grupp tillsammans med en ledare. Du tränar på en spinncykel där du själv väljer och reglerar motståndet. Du bestämmer hur lätt eller svårt det blir för dig.

Passet ger dig en effektiv konditionsträning som tränar upp din kondition, uthållighet och styrka.

Sommaren 2021

Varmt välkomna på våra träningspass vid utomhusbadet! För vattengymnastik gäller drop-in men för brädpassen måste du föranmäla dig. Föranmälan gör du via telefon 0223-442 30 eller direkt i receptionen.

Vattengymnastik

Tider för vattengymnastik
DatumTider
Fredag 18/612.30-13.15
Måndag 21/612.30-13.15
Onsdag 23/612.30-13.15
Onsdag 30/610.00-10.45
Söndag 4/710.00-10.50
Onsdag 18/812.00-12.45
Fredag 20/812.00-12.45

Brädpass / Float-fit

Tider för brädpass
DatumTider
Måndag 28/610.00-10.50
Lördag 3/710.00-10.50
Lördag 10/710.00-10.50
Söndag 11/710.00-10.50
Lördag 21/810.00-10.50
Söndag 22/810.00-10.50