Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Elevinflytande

Eleverna har flera lika möjligheter att påverka Mariaskolans verksamhet.

Elevskyddsombud

Från årskus ett har varje klass ett elevskyddsombud som ska företräda eleverna i arbetsmiljöarbete. Eleverna  anmäler intresse till att vara elevskyddsombud.  En lottning sker om det är flera som anmält intresse.

Skolledningen ska också skapa goda förutsättningar för elevinflytande i arbetsmiljöfrågor.
Elevskyddsombuden har rätt att få utbildning för sitt uppdrag och ledig tid för att delta i utbildningen.

Elevskyddsombud väljs för ett läsår, en elev per klass från årskurs ett till årskurs sex. Elevskyddsombuden har möten med resurspedagogerna en gång i månaden.

Rastvärdar

Rastvärdar är elever från årskurs fyra, fem och sex. Rastvärdarnas främsta uppgift är att några rastvärdar, tillsammans med en vuxen, ansvarar för en rastaktivitet var per vecka. Aktiviteten är på förmiddagsrasten 9.30-10.00 och då är alla elever som vill välkomna att delta. Rastvärdarna har sitt uppdrag för en termin i taget. Rastvärdarna utbildas under en halvdag innan de startar sitt uppdrag.

Rastvärdsverksamheten är en viktig del i Mariaskolans förebyggande arbete.

Har du funderingar som gäller Rastvärdsverksamheten så går det bra att höra av sig till
Eva-Lena Johnsson, telefon 0223-442 74.

Klassråd och kostråd

Klassråd hålls en gång i vecka i samtliga klasser

Mariaskolan kostråd träffas en gång per termin, på mötena deltar kostchef, skolmåltidspersonal, skolsköterska och elevrådsrepresentanter


Matråd Mariaskolan

Närvarande: elever, skolsyster, fritidspersonal, måltidspersonal och enhetschef från Kostservice.

  • Barnen framför sina önskemål om mat som är mer populärt och önskas oftare: Tacos, hamburgare, köttbullar, spenatsoppa, pannkaka, chicken nuggets, laxnuggets, kebabgryta, potatisgratäng och klyftpotatis. Man önskar även sushi, pizza och bubbelvatten.

Några önskar frukt och mjukt bröd oftare till maten och fler sorter av det hårda brödet.

I salladsbuffén önskar man gurka, tomat och majs oftare och man önskar även fruktsallad.

Några maträtter återkommer för ofta, som till exempel köttfärssås och spagetti.

Man önskar pasta oftare och kokt potatis mindre.

Kostservice försöker tillgodose elevernas önskemål i den mån det går. Vi har sedan tidigare ändrat matsedeln för att få in maträtter som eleverna tycker extra mycket om, lite oftare. Dock finns det maträtter som vi inte har möjlighet att servera, som exempelvis sushi och pizza. Grönsaksutbudet regleras efter säsong och vårt mål är att få barnen att äta mer grönsaker och våga prova nytt.

  • Man upplever att potatisen kan vara kall och hård ibland och att tacofärsen är väldigt blöt.
    Eleverna säger till kökspersonalen om de är missnöjda med något så att det kan åtgärdas.
  • Önskemål om att ha brickor så att man får med sig av alla komponenter direkt till bordet.
    I dagsläget finns inte möjligheten att börja med brickor, då matsalen är för liten och det blir för trångt att hantera brickorna för eleverna. Vi uppmanar eleverna till att ställa ifrån sig maten de har tagit på sin plats innan man går och tar av mjölk/vatten och bröd.
  • Man upplever att det är trångt mellan borden och att för många klasser äter samtidigt i matsalen.
  • Skolan förlägger mattiderna så att det ska passa med elevernas scheman.
  • En påminnelse från eleverna:

Se till att platsen du har suttit på är ren när du lämnar den. Ta upp mat som tappats på golvet och torka rent bordet efter dig, om du behöver kan du be kökspersonalen om hjälp.

Man behöver även tänka på att bara prata med sin bordskamrat och inte springa i matsalen för att minska ljudnivån.

  • Kökspersonalen påpekar att det är viktigt att ha skor på sig i matsalen, dels då det kan finnas matrester på golvet och då det händer att man tappar glas på golvet och risken finns att skada sig.

Man önskar även att eleverna skrapar av tallriken ordentligt vid diskinlämningen och att man plockar upp eller säger till kökspersonalen om man råkar tappa bestick i soporna, då det idag försvinner mycket bestick vilket medför en onödig kostnad.

Förövrigt tycker kökspersonalen att eleverna är duktiga på att prova nya livsmedel/maträtter och att man oftast tar av alla komponenter. Viktigt att pedagoger är med och lär eleverna att äta efter tallriksmodellen samt ser till att elever äter upp det man har tagit åt sig så att de får i sig tillräckligt med energi.

  • Kostservice har ett pågående arbete med att minska matsvinn och ett förslag är att man eventuellt samarbetar kring detta med hemkunskapen för att nå ut mer till eleverna.
  • Slutligen är eleverna mycket nöjda med skolmaten, de tycker att den är god.
  • Kostservice kallar till matråd 1 gång per termin

Therése Skansfors

Enhetschef Kostservice