Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn
friendship, summer vacation, holidays, gesture and people concept - group of smiling friends sitting on beach

Elevinflytande

Alfaskolans mål är att sätta eleverna i centrum, verka för att de har kunskaper om demokratins principer och utvecklar förmågan att arbeta i demokratiska former.

Vi vet att målen har nåtts om eleverna har inflytande över och medansvar för planering, innehåll och utformning av sin verksamhet.

Eleverna är också delaktiga i de beslut som tas på skolan.

Vägar mot målen

  • Ämnesplanering och innehåll sker i dialog med klassen och individuellt
  • Förmågan att utveckla, planera och utvärdera skolarbetet sker med hjälp av portfolio, IUP och temaplanering
  • Utvecklingssamtal och föräldramöte med dagordning och dokumentation
  • Eleverna utvecklar metakognition - lära eleven lära si
  • Vi praktiserar demokrati genom klassråd med träning på mötesteknik
  • Ökat ansvar och delaktighet för eleverna genom klass-, elev-, mat- och idrottsråd
  • Klassråd 20 minuter per vecka eller 40 minuter varannan vecka
  • Elevrådsrepresentanter i årskurs 2 – 6
  • Alfafixare i årskurs 5 och 6

Föräldrakontakter

Utvecklingssamtal eller IUP-samtal sker en gång per termin och vid behov vid fler tillfällen där klasslärare, ämneslärare, elev och föräldrar deltar.

Föräldramöte med dagordning och minnesanteckningar sker minst en gång per termin och klassläraren ansvarar.

Uppföljning och utvärdering

Uppföljning och utvärdering sker vid läsårets slut och ansvariga är:
socialpedagog, klass-, resurs-, och idrottslärare.

Elevrådet består av representanter från årskurs 2–6 och träffas en gång per månad.

Elevrådsutbildning sker vid skolstarten på höstterminen, beteendevetare ansvarar.

Kostservice kallar till matråd 1 gång/termin med representanter från alla årskurser och en representant från skolan.

Matråd Alfaskolan Protokoll 2024-05-13

Närvarande: Skolpersonal, ansvarig chef på Kostservice, måltidspersonal och elever.

    • Måltidsmiljön
    • Det upplevs stökigt när de äldre eleverna kommer till matsalen samt när elever har ätit färdigt och ska lämna sin disk. Ett förslag är att pedagoger låter ett bord i taget gå och lämna sin disk innan de går ut på rast.
    • Borden är smutsiga och glas, bestick samt servetter lämnas kvar. Utsedda elever torkar borden efter sin klass och pedagoger ansvarar för att det blir gjort ordentligt.
    • I kapprummet ska ytterkläder hängas upp på avsedd plats. Var försiktig när du tar din jacka/tröja så att kläder inte hamnar på golvet.
    • Innan måltiden tvättar man händerna och slänger pappret i papperskorgen, inte på golvet. Samma sak gäller på toaletterna.
    • På fredagar spelas musik i matsalen, en del elever vill att ljudet sänks. Säg till kökspersonalen om ni tycker att ljudet är för högt.
    • Då det är buffésystem ska barnen själva ta sin portion. Pedagoger uppmuntrar till att ta av alla komponenter.
    • Det är trångt mellan borden, se över om det går att få till möbleringen på annat vis.
    • Önskemål och synpunkter kring mat och tillbehör
    • Maten är god för det mesta och salladsutbudet har blivit bättre.
    • Sista dagen innan skolavslutning önskas extra god mat och gärna fruktsallad.
    • Potatisen är ibland hård.
    • När det är tacos vill eleverna inte ha vegetarisk färs och man önskar kycklingkorv oftare så att de som inte kan äta fläsk inte behöver äta vegetarisk kost.
    • Mjukt bröd önskas oftare men med annat smör.
    • Maträtter som eleverna önskar: tacos, pizza, pannkaka, hamburgare, nudlar, kycklingfajita, pannbiff, potatisbullar, våfflor, sushi, köttbullar, chicken nuggets, kycklingburgare, panerad fisk, efterrätt och mat från olika kulturer. Vattenmelon och mango önskas också.
    • Maträtter som är mindre populära: kokt fisk
    • Övrigt
    • Eleverna är hjälpsamma och är ibland med kökspersonalen för att utföra diverse sysslor. Något som uppskattas av både elever och kökspersonal.

Therése Skansfors

Enhetschef Kostservice