Regler för våra sociala medier
Syftet med vår närvaro i sociala medier är att öka tillgängligheten till kommunen, ta emot synpunkter, föra dialog med våra invånare och sprida information som underlättar deras vardag.
För att så många som möjligt ska vilja prata med oss krävs det att det både är högt i tak och en välkomnande stämning, men även att vi förhåller oss till samtalet utifrån samma premisser. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa.
Vi tillåter inte hatiska kommentarer
Vi raderar kommentarer som innehåller:
- hat mot minoriteter, till exempel etniska och religiösa minoriteter, HBTQ-personer eller människor med olika former av funktionsnedsättning/-variation,
- olika former av rasism och främlingsfientlighet,
- nedsättande epitet,
- hot,
- personangrepp
Vi kan komma att ta bort kommentarer som inte håller sig till ämnet
Kommentarer ska hålla sig till ämnet och innehållet som inlägget handlar om eller frågan som ställs av kommunen.
Vi tillåter inte spekulationer och missvisande information
Vi raderar kommentarer som innehåller lögner, rykten, spekulation samt manipulerade bilder/videor, såvida de inte är centrala för diskussionen och det tydligt framgår att det handlar om manipulerat innehåll.
Använd källhänvisningar
För att göra diskussionen så givande och konstruktiv som möjligt vill vi att påståenden underbyggs med fakta och källor. Om du hävdar fakta och inte kan visa var informationen kommer ifrån kan din kommentar komma att raderas. Vi tillåter heller inte ren länkpostning utan sammanhang.
Det är inte tillåtet att kampanja och spamma
Det är självklart okej att uttrycka politiska åsikter, men det är inte tillåtet med kampanjande för kommersiella produkter eller evenemang, eller sak- och partipolitik. Vi tillåter inte heller spam, dvs upprepade kommentarer med samma eller liknande innehåll, oavsett om det handlar om länkar, kommentarer, emojis, bilder och/eller videor.
Går du över gränsen kan du bli blockerad
Om du trots upprepad varning går över gränsen för någon av våra kommentarsregler kan du bli blockerad för fortsatt kommentering på våra konton och plattformar i sociala medier.
Tänk på hur du uttrycker dig - det är många som kommer att läsa din kommentar.
Om någon stör/förstör/skapar dålig stämning är det vår uppgift och ansvar att förhindra detta. Försök att vara tydlig och tänk på att det kan finnas fler än ett sätt att tolka ett inlägg.
Var så konkret som möjligt vid kritik.
Vi vill gärna höra er feedback och kritik kring vår verksamhet - men utgå från konkreta fall och exempel så blir diskussionerna mer givande och vi kan förbättras.
Ser du något som du tycker bryter mot dessa regler, använd plattformens anmälningsfunktion eller PM-funktion. Då hjälper du oss att göra kommentarsfältet till en bra plats för konstruktiv diskussion.
Senast ändrad:
Test