Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Fagerstas platsvarumärke

2021-05-12

Alla platser har ett varumärke, oavsett om det är medvetet eller inte. Ett platsvarumärke är summan av de associationer som finns kring platsen, hos invånare och omvärlden. Fagersta kommun har sedan kommunstyrelsens sammanträde i juni 2018 en fastslagen plattform för arbete med platsvarumärke.

Syftet med platsvarumärkesarbetet i Fagersta är att skapa ännu bättre förutsättningar för Fagersta som en attraktiv plats att bo, verka, leva i samt besöka. Alla i Fagersta tjänar på ett starkt platsvarumärke.

Ingen äger varumärket - men alla är en del av det och Fagersta kommun är en motor i detta utvecklingsarbete. Kommunen använder till exempel platsvarumärket i marknadsföring av Fagersta som besöksmål för turister, på olika produkter för att stärka platsen samt på skyltar i våra idrottshallar och/eller i samband med evenemang.

I arbetet med platsvarumärket har en logotyp tagits fram som ska representera platsen och samla allas våra associationer. En logotyp som utstrålar värme och som visar på närheten till naturen, närheten i samhället och närheten mellan människor. Hjärtat står för det varma, för närheten. Och tillsammans med punkten bildar det ett utropstecken.

Fagerstas platsvarumärke. Texten Fagersta i grönt med stora bokstäver. I slutet av ordet finns ett hjärta som med sin punkt under symboliserar ett utropstecken.

Fagerstas platsvarumärke.

Platsens logotyp kan kompletteras med ett antal aktivitetslogotyper som kan användas för att till exempel förstärka ett budskap eller en aktivitet. I samband med våryran år 2019 fick våra invånare och besökare själva lämna förslag på olika ord och saker som de förknippar med Fagersta, vissa av dom har vi sedan använt som aktivitetslogotyper tillsammans med ord som passat med våra verksamheter eller aktiviteter.

Nedan följer några exempel:

Några exempel på hur logotypen har används i olika sammanhang. Kundvagnsmynt, isskrapa, funktionströja, ficklampa och cykelsadelskydd.

Aktivitetslogotypen ”Se ut i Fagersta” trycktes till exempel på isskrapor till bilen medan ”Häng på Fagersta” trycktes på baksidan av t-shirtar som våra medarbetare hade på sig vid flera motionslopp.

I kommunens Vision 2030 lyfts behovet av profilering av vår kommun, i syfte att stärka Fagerstas attraktivitet och varumärke. Att det är en del av visionen baseras på ett arbete som Länsstyrelsen ansvarade för några år tillbaka, ”Den attraktiva regionen” (DAR).

Vision 2030

Du kan hitta mer information, närmare beskrivning och logotyperna för ledladdning via platsvarumärkets hemsida enterfagersta.se. Platsvarumärket äger vi tillsammans, vi som bor, verkar, lever och besöker Fagersta!

Enterfagersta.se

Fagersta kommuns slogan ”Här får du livstid” har inget direkt med platsvarumärket att göra. En slogan är i sig otillräcklig för att profilera kommunen som plats.