Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Digitala inköp, ett lyft för både kunder och medarbetare!

2024-03-08

Från och med den 1 april 2024 kommer de kunder i hemtjänsten som har beslut om inköp få stöd med sina inköp på ett nytt sätt, nämligen digitalt.

Kundkorg med varor

För hemtjänsttagarna ger det en helt ny möjlighet att kunna vara med och göra sina inköp eftersom det sker hemma vid köksbordet. Införandet kommer ske stegvis och planeras vara helt infört under 2024.

Hur går det till?

Det nya arbetssättet innebär att medarbetare inom hemtjänsten och hemtjänsttagare sitter ner tillsammans och beställer varor från Coop. I stället för att skriva varor på en lista, ser hemtjänsttagaren affärens utbud direkt på den dator eller läsplatta som hemtjänsten har med sig. Det betyder att hemtjänsttagaren även kan följa extrapriser, se bilder på de olika alternativ som erbjuds och beställa utifrån det.

Varorna plockas sedan ihop av Coop. De färdigpackade varorna hämtas av hemtjänstpersonalen och levereras till hemtjänsttagaren. Den som inte själv kan packa upp sina varor, får hjälp med detta.

Hemtjänsttagarna betalar för sina varor med månadsfaktura – eller med kort. Fagersta kommun står för avgiften till butiken för att de plocka ihop varorna.

Bakgrund

Den 28 augusti 2023 beslutade socialnämnden att insatsen inköp skulle övergå till att ske digitalt för hemtjänstens kunder med beslut om inköp.

Med det nya arbetssättet ges kunderna möjlighet till en ökad delaktighet, genom att få ta del av butikens utbud och på så sätt få inspiration och göra egna val.

Digitalisering av inköp är ett sätt att ta del av digitaliseringens möjligheter för att möta kundernas behov och utmaningen med kompetensförsörjning.